torsdag 17 september 2009

Hur många kondomer får man för ett JAS?

Den här insändaren skrev jag också i samband med rättegången mot Plogbillarna. Visst, den är lite ostig men kom ändå med som huvudinsändare i SN i slutet på april. Jag minns inte datumet exakt längre. :)

Hur många kondomer får man för ett JAS?
 
Jag älskar att promenera om våren. Påskhelgens sol har smält undan vintern för gott och sädesärlan jagar över kobbarna ute i skärgården. Det här är en dålig tid att sitta inne. 


Samtidigt finns det ingenting jag önskar högre än att just nu sitta inne, sida vid sida med Martin, Annika och Pelle. Den 22 mars i år tog de sig in på Saab-anläggningen utanför Linköping för att desarmera tre JAS 39 Gripen och jag är så avundsjuk på deras hjältemod att jag rodnar. De ljuvliga promenaderna i det gröna får mig nu att skämmas och ju vackrare vädret blir desto mer lider jag av att det enda jag behövde göra för att få njuta av våren var att blunda.

Oddsen för att de tre ska få tillbringa sommaren inomhus verkar höga - att döma av vad som framkommit under rättegången – ett faktum som riskerar att förstöra även resten av mina solskensdagar år 2009. Hur var det han sade nu igen, Thoreau? I ett orättfärdigt samhälle är den rättfärdiges plats bakom lås och bom. I en märklig vridning är det nu därför upp till Linköpings tingsrätt (av alla) att avgöra om Sverige är ett orättfärdigt land eller ej – för i min värld råder det inget tvivel om att dessa tre åtalade är bland de mest rättskaffens som någonsin suttit och jäst på altanen en vårdag, hejat på Vasaloppet eller något annat normalt, ”svenskt”. Samtidigt är de tre allt annat än vanliga.

Sydafrika är ett av de länder som planen skulle exporteras till. Det är ett av de värst aids-drabbade länderna i Afrika och hundratals människor dör per dygn i sjukdomen. Enligt Sida lever en tredjedel av befolkningen på mindre än två dollar per dag. Är det så fel att tre svenskar hör den nöd som femton miljoner människor lider och beslutar sig för att agera i deras sak när dessa röster inte själva når fram? Hur många kondomer får man för ett JAS egentligen?

Jag som blundar för detta går som sagt fri i sommar. Återstår att se vad belöningen blir för dem som visat personlig resning nog att våga överpröva samhällets regler sedan dessa slutat tjäna allmänheten till förmån för Saabs exportintressen. Mina tankar är med er under sommarens alla soliga dagar, Pelle, Annika och Martin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar