"”Den som inte ser bakåt när hen går
framåt får se upp”"
- Tage Danielsson
Idag är det Förintelsens minnesdag
och vi gör nya försök att formulera en erfarenhet som ingen av oss
själv har gjort. Med ordens hjälp kan vi ändå väcka känslorna
till liv. Fasan och nihilismen. "Auschwitz finns, därför kan inte
Gud finnas", som förintelseskildraren Primo Levi skrev.
Gud är död! Gud är död, och vi har
dödat honom! Så skrek profeten i Den glada vetenskapen. Inga
oceaner av vatten kan tvätta bort guds blod från våra händer,
skrev Nietzsche. Spåren efter dådet märker urberget. Guds
dödsskrik förklingar aldrig.
Hör vi det ännu, ljudet av mordet på
den Andre, Juden, Gud, eller har det blivit ett bakgrundsbrus, en
naturlig del av den moderna ljudbilden? Ett diktonianskt ”Orladoffa
doschkoff”, internaliserat?
(Orlodoffa doschkoff
orlodoffa doschkoff:)
det är maskinen –
jag.
Stänger och hjul
och
nitnaglar skruvar och muttrar
drivremmar (doschkoff) –
många män har gjort mig
släggat och putsat och hamrat och
filat
fin är jag fin (orlo)
skinande
sjungande
rungande
skakande
golv och tak.
- Utdrag ur Maskinsång av Elmer Diktonius
Förintelsen blev möjlig för att vi
rörde oss från en värld av obeskrivliga värden till en värld av
mätbarhet, menar Zygmunt Bauman. Industrins massproduktion gav oss
också föreställningen om massdestruktion.
Aldrig har det kanske
varit så lätt att beskriva människor i termer av stereotyper, som
i ett samhälle där alla förbrukningsvaror var stereotyper av sig
själva. Det enda som utmärkte ens eget hem från det mittemot var
numret på porten. Ett nummer som det starkaste egna, inte en
tillvaro, inte ett hem som gått i arv, utan ett massproducerat ad
hoc som gick under beteckningen ”standard”.
Historielösheten sammanfattas av dessa
siffror: Nummer som bränns in på handleder, administrativa
åtgärder. Rakade huvuden och tolvkuvertsserviser. Ett
förallmänneligat främlingsskap, ett krackelerat subjekt vars
kringströdda likdelar någon måste bära.
Hur gestaltade nazisterna en hel
samtids känsla av identitetsförlust, egentligen hela världens
känsla av modernitet? De satte identitetsförlusten på
anstalt. Likt plågade dårar som använder dockor eller fångar för
att ställföreträda den egna smärtan, påtvingade nazisterna hela
sin samtids alienation på ett folk, under rituellt kontrollerade former. Trodde de sig därigenom kunna mörda hela det tyska folkets
främlingsskap i ett storslaget fascistiskt katharsis: Rening genom
att iscensätta deras egen egen plåga med andras kroppar?
Jesus var människa, men också jude.
Berättelsen om hans död på korset handlar om våra synder, sägs
det. Just idag talar den gamla symboliken med förnyad kraft,
åtminstone för mig själv: Den enda skillnaden mellan syndabock och
offerlamm är ju tonfallet. Alla de judar som dog i nazisternas
makabra iscensättande av mordet på moderniteten och alltings
upplösning, dog också för våra synders skull.
Men när lammen tystnar måste vi höja
våra röster. Vi måste sörja med de döda, vi måste fortsätta
formulera deras erfarenheter med nya ord, och ett nytt språk som
talar in i samtiden. Vår solidaritet med offren får inte gå dithän att vi låtsas som att nazisternas grymheter var oförklarliga, omänskliga undantagshandlingar som genom sin ondska blir oförklarliga och därmed onödiga att sätta sig in i. Vi kan ta avstånd från Auschwitz tusen gånger utan att för den sakens skull se vad som pågår under våra egna ögon.
Auschwitz har hänt. Alltså kan det hända
igen, sade Primo Levi också. Hans nummer var 174 517.
Mattias Irving
Kanske är jag petig, men avskyr när folk petar i saker som inte behöver petas i.
SvaraRaderaTage Danielssons citat är inte korrekt återgivet. Han använde inte ordet hen och således bör du inte sätta din tolkning av hans ord inom citattecken.
Du har naturligtvis rätt. Jag sätter citatet inom citationstecken för att visa att det är lite ironiskt återgivet.
SvaraRadera