Det är lite ironiskt att läsa denna
fundering komma från en medlem av Kristdemokraterna, det enda
partiet i riksdagen som bygger sin politik på en religiös
värdegrund. Sällan om någonsin tar KD ställning i någon fråga
som kunde tänkas missgynna kristendomens närvaro i Sverige. Utifrån
Lönnbergs egen definition får vi således lov att kalla även
Lönnberg själv för teokrat. Vad det begreppet nu innebär, i hans
ordbok? Är till exempel Socialdemokrater för Tro och Solidaritet,
där jag själv är medlem, ”teokrater” för att vi samlar både
troende och politiskt intresserade?
Att vara teokrat innebär att önska
ett statsskick där en gudom har den yttersta makten, och uttolkarna
av de religiösa dogmerna har den största världsliga auktoriteten.
Det är givetvis något helt annat än att någon som kanske råkar
vara kristen eller kopimist dessutom förlänas en maktposition genom
vanligt, politiskt arbete.
Politik är förvisso ett snårigt
begrepp, men ett sätt att hitta rätt i den semantiska snårskogen
är att göra skillnad på ”politik” och på ”det politiska”.
Teokrati är antipolitisk till sin själva natur: Där ges inget
utrymme åt det politiska samtalet, där olika aktörers intressen
och åsikter bryts mot varandra. Samtidigt finns det givetvis ett
element av något som vi kan kalla för politik inuti en teokrati, i
form av bestämmelser, maktinnehavare och så vidare. Men politiken i
teokratin är inte egentligen ”politisk”, eftersom där inte
pågår ett levande samtal.
När Gustav Nipe säger att man inte
kan skilja politik och religion så är det en truism. Religiöst
färgade åsikter syns och hörs hela tiden, och skapar debatt.
Självklart är de politiska. I intervjun i Dagen (22/3) som Lönnberg
refererar till nämner Nipe också USA som ett av de länder där
religionen spelar stor roll för politiken. Denna passage nämner
inte Lönnberg med ett andetag, för då skulle det bli alldeles för
uppenbart att hans tes om teokraterna i Kopimistsamfundet som bäst
är ett rent påhitt, och som sämst vittnar om begreppsförvirring.
Lönnberg skruvar upp tonläget i
slutet på sin artikel med orden ”bevare oss från
kompimistfundamentalistiska teokrater”. Effektfullt, kan tyckas.
Men när hela denna poäng bygger på antingen ett medvetet
missförstånd eller en beklämmande okunskap, då ligger det närmast
till hands att dra på smilbanden åt denna grötmyndiga
avslutningsknorr.
Men hade detta varit en fråga som bara
väckt munterhet, då hade jag inte satt mig att skriva denna
artikel. Det lämnar en besk eftersmak när erfarna politiker slirar
på sanningen på detta sätt. Om jag vore Nipe eller någon annan berörd kopimist skulle jag avstå från att replikera Lönnberg, för detta inlägg i debatten är under all kritik och förtjänar bara att avfärdas.
Mattias Irving
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar